Städbidraget blir valfråga!

Verkar som det så kallade städbidraget blir en valfråga. Nu börjar också mitt parti, eller i vart fall ett antal mer eller mindre kända debattörer och politiker, från vårt parti,  sväva på målet om avskaffande eller bibehållande. På nåt sätt känns det som att de som mest svävar på målet gör det utifrån nåt "medelklass/storstadsperspektiv"
Nyckelordet är kvinnans livspussel!
Sällan talas det om mannens livspussel, vilket  så fall betyder att man nu skall bortse från mannens ansvar för städning och annat hushållsarbete och att detta är ett bidrag till kvinnor för att deras "livspussel" skall gå ihop.
Men tydligen har kvinnor utanför storstaden inte lika stort behov av att få livspusslet att gå ihop.
Enligt SCB utnyttjas bidraget 100 gånger så mycket i Danderyd och Lidingö järmfört med exempelvis Filipstad och Åsele.
Det finns tre förklaringar till detta.
1. Kvinnorna jobbar mer i Danderyd eller har längre resor till och från jobbet jämfört medkvinnan i Filipstad.
2. Männen i Filipstad hjälper till mer i hushållsarbetet (vilket jag egenligen inte tror)
3. Kvinnor och män  Filipstad har inte råd att anlita städfirman även om man skulle vilja.

Ett argument som tillkommer är att bidraget skapar nya jobb.
Det kan man förstås förstå men dom jobben kommer ju i såfall enbart i de områden där man utnyttjar bidragen.
Då måste man ju kanske också fråga sig hur hög är arbetslösheten på Lidingö jämfört med i Åsele.

En slutsats av allt detta blir för mig att flytta statens bidrag till tjänster där de behövs.

Det kan väl knappast vara bland överklassvillorna på Lidingö (jo jag känner till dom eftersom jag varit brevbärare ute i Bo och Askrike)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0