Handla närproducerat!

Idag har vi fått mjölk producerad i Värmland i våra butiker. Hur det varit förut vet jag inte eftersom vi ändå bor i Milkolandet.
Men nu är det så att på våra mjölkpaket står det att mjölken kommer från Värmland. Jag tror på det och jag tycker det är bra. Det innebär att våra mjölkbönder i Värmland får sälja sin mjölk vilket i sin tur ändå en del i att vi kan bibehålla vårt öppna landskap.
Inom Milkolandet är det tydligen så att Värmland och Dalarna får egen mjölk medan medan Hälsingland, Jämtland , Ångermanland och Medelpad får samsas om sin närproduktion.
Nu är det emellerid så att jag vet att Konsum Värmland kommer att ha närproducerad mjölk, hur det sen är med Lidl, Netto, ICA och Hemköp vet jag inte då det är rätt sällan jag besöker de butikerna.
Varför skall jag stoppa pengarna i fickorna på några tyska kapitalister (Lidl) då jag kan bidra till att Konsum Värmland kan leva vidare till gagn för Värmland. Det sponsrar ju till och med FBK. Hur är det med Lidl där? Netto? Hemköp?
Jag tycker det är viktigt att handla närproducerat av många skäl.
Ta öl t.ex. - jag konsumerar en hel sånt.
Tyvärr finns det inget bryggeri i Värmland längre, men i min hemstad Sollefteå (där man för övrigt startade med att brygga Norrlands Guld) där tillverkar man numera Zeunerts. Jag köper nästan bara Zeunerts, jag har dessutom lycktas få många av mina vänner att göra likadant.
I samband med mina vistelser i Sollefteå brukar jag ibland gå in på systembolaget, så står jag och tittar ett vad folk handlar för öl.
Jo - dom handlar en hel del av det "hembryggda" men långt ifrån alla.
Det blir också en del Norrlands, Carlsberg, Pripps Blå, Mariestad etc. 
Då måste jag ändå ställa frågan...
- Vem ska köpa Zeunerts öl om inte Sollefteåborna själv?
Ju mer öl man kan brygga i Sollefteå ju mer jobb blir det också i Sollefteå. Inte i Köpenhamn (Carlsberg), inte i Holland (Heineken) inte i Stockholm (bland annat Pripps) osv.

Om man nu inte vill dricka just Zeunerts varför då inte välja något annat mindre märke där det ändå bryggs på mindre orter än Stockholm och Köpenhamn:

Ex. Åbro som bryggs i Vimmerby, Tre Hjärtan och Stockholm! bryggs i Halmstad. Kopparbergs öl bryggs i Sollefteå, Kopparberg och Laholm. det finns många alternativ.

Riktigt lokala bryggerier med kanske det bästa ölet finns i Pilgrimstad utanför Östersund med alla Jämtlands Bryggeris märken. Gamla Slottskällans Bryggeri i Uppsala, Oppigårds Bryggeri i Hedemora, Grebbestads Bryggeri, Sigtuna Brygghus och många, många fler.
Du kan hitta en länk till Bryggarföreningen här: http://www.sverigesbryggerier.se/

Handla närproducerat!!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0